onsdag 6 november 2013

På jakt efter köptillfällen



När skall man då köpa aktier? En fråga som inte är högst relevant. En aktie kan vara ett bra köp idag eftersom priset är bra, men aktien kan vara överprissatt om en månad. Det gäller att hitta rätt tidpunkt för köpet, ibland är det bara så, att ett tillfälle aldrig öppnar sig eftersom aktien är kroniskt dyr t.ex. hissföretaget Kone.


Att tajma köpen bygger på det enkla faktum att aktiens pris och dess värde inte alltid är lika. Ifall priset är högre än värdet, är aktien dyr, och vice versa om priset är lägre. Hur kommer det sig? Ta som exempel ett hotelrum du bokar på en skidort. Kommer hotelrummet att kosta samma i maj som det kostar under högsässong på vintern? Även fast rummets värde i princip är detsamma, du för samma tjänst och frukost för summan.

För aktier gäller samma logik. Aktier prissätts enligt lagen för utbud och efterfrågan, alltså kostar en aktie mera ju fler som vill ha den. På samma sätt är en "oattracktiv" aktie förmånligare.

De som köper/säljer försöker givetvis hitta det rätta priset, men det är endast prognoser, som aldrig är 100% rätt. Ibland överskattas företagets förmåga att skapa vinst, eller ett visst företags branch bara börjar gå sämre eftersom råvarupriserna har stigit avsevärt.

Priset på en aktie påverkas av många saker. Först och främst har vi resultatet och tillväxt, det som kan räknas med P/E, P/B, ROE som behandlas i tidigare blogginlägg. Därtill prissätts extra beroende på om det finns sådant som kommer att påverka priset i framtiden. Det extrapriset kallas för riskpremie. Mobiltelefonföretaget Nokia såg ut att göra ett bra resultat 2010, men prissattes med en avsevärd riskpremie eftersom man, helt korrekt, kunde ana en danande efterfråga av deras produkter.

Sådant som påverkar priset på en aktie:
-  Resultate växer/sjunker
-  Konjunkturen
- Politiska beslut som berör företaget (t.ex. produkten blir reglerad, jämför tobaksindustrin)
- Världshändelser
- Måfå oförklarliga orsaker

Priset formas av två komponenter: Sådana som är företagsspecifika (de tre första) och sådana som gäller marknaden och världsekonomin som helhet. Man kan tänka sig att alla aktier kollektivt får en riskpremie för sannolikheten att världen snart skall kollapsa (osannolikt men ändå möjligt). Som exempel kan nämnas eurokrisen som haft en omfattande inverkan på aktiekurser.


DET PERFEKTA KÖPTILLFÄLLET

Aktiernas kurs hoppar upp och ner från dag till dag, och ingen kan föruspå dem på kort sikt. Ibland går alla aktier upp, ibland ner, vissa mer och vissa mindre. När aktierkurserna sjunker, måste vi avgöra om reaktionen är rationell, om det faktiskt finns risk att vi förlorar pengar, eller är risken överdriven. Själv har jag lärt mig trottsa chansen att världsekonomin skall rasa, så priser på aktier har format sig behagligt flera gånger under de senaste åren. Att kursen sjunker på en eller alla aktier kan ha att göra med försämrat resultat (mera risk) men kan också vara överdriven och ogrundad.

I princip har alla världens händelser inverkan på aktiemarknaden, hur små och obetydliga den kan verka. Om tysklands konsumentindex har sjunkit (tyskarna köpt mindre prylar), brukar det ha en inverkan på kurserna. Kurssänkningen kan vara grundad, men är för det mesta överdriven.

Ibland drabbas aktiemarknaden av panik. Placerare är flockdjur, så när en börja sälja massivt, brukar det leda till att ALLA börjar sälja och kurserna ser ut att förutspå världsundergång (kallas för lemmelfenomen - lemlar som springer i flock rentav ner för klippan, alla följer den första). Ibland hänger paniken ihop med en domedagsstämning som regerar, ofta en irrationell rädsla. Sådana kunde vi se 2008 (kollaps av Lehman Brothers) och 2011 (eurokrisen). År 2008 års händelser hade förvisso en inverkan på företagens resultat, i vissa fall kraftigt, men i efterskott sett var den rejält överdriven. Aktier kunde tappa 5-10 gånger av sitt värde, för att återfå en del av den följande år. Hade man varit opportunist, hade man kunnat köpa upp en aktie av M-Real i maj 2009 för 0.25 euro och sälja den för nästan 3 euro ett år senare. Både goda och dåliga aktier gick till bottenpris.

År 2011 års börskrasch var enligt min mening sett från dagens synvinkel en definitiv överdrift. Krisen innehåll visserligen risken för en kollaps av eurozonen, men börsen reagerade endå överdrivet. Var man ute med pengar i hand då, kunde man lätt fördubbla sin egendom.

Så drastiska händelser ser vi inte varje år, men vi ser årligen småpaniker, som erbjuder fina tillfällen för köp. Senast i sommar reagerade börser runt hela världen dramatiskt då a) USAs budgetunderskott var på tapeten b) Italiens regeringskris kring Berlusconis parti. Bägge händelserna kan ha inverkan på ekonomin, men vi kan rättmätigt fråga oss hur någon av dessa skall ha inverkan på resultatet av ett företag som säljer hissar till kina? Eller ett företag som tömmer sopor i Finland?

När panik härskar gäller det att hålla huvudet kallt och gå i motvind. Alla andra lemmel-placerare säljer förtvivlat, för morgondagen ser mörk ut och det finns inget hopp om en bättre morgondag. Den som då är ute med pengarna, kan göra riktigt trevliga inköp.

Det gäller att gå i motvind, vilket inte alltid är så lätt. Det svåraste med placering är att behärska psykologin i ens eget huvud.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar