tisdag 17 december 2013

Stockmann



Företaget Stockmann finns många småplacerares portfölj. Själv har jag varit aktieägare i företaget sedan barndomen, jag fick några aktier i julklapp för nästan 20 år sedan.

Stockmann säljer konsumentvaror: Allt från mat till böcker, elektronik och möbler. Stommen för företaget är varuhusen, av vilket det kändaste ligger i centrum av Helsingfors. Förutom varuhusen består företaget av modekedjorna Seppälä och Lindex, samt Hobbyhall och internetförsäljning. Aktien har länge varit ett stadigt dividendpapper där försäljning av allehanda konsumentvaror utgjort en stadig bas för kassaflöde.

Konsumentvaror är vanligen mindre känsliga för ekonomiska konjunkturer, men inte äns Stockmann har kommit undan, och dess dividend har halverats sedan finanskrisen. Resultatet har fallit stadigt från 1.01 euro till 0.52 euro. Stockmanns aktie är historiskt billigt värderad och aktiepriset 10.95 är mindre än bokföringsvärde per aktie P/B = 0.92.

Företagets kvartalrapport har varit en besvikelse redan under två års tid, och de kommande åren lär inte medföra någon lättnad. Konjunkturen kommer att fortsätta att vara svag länge, de låga löneförhöjningarna och ökade skatter gnaver på folks köpkraft. Både varuhusen och Seppälä tappar fotfäste med minskad omsättning och minskat resultat. Seppälä har redan länge varit ett sorgegryn, och omsättningen har nu sjunkit 29% jämfört med förra året.

Situationen skulle vara rätt katastrofal om det inte var för Lindex. Den svenska klädeskedjan köptes upp för några år sedan, till ett pris som enligt det flesta saltigt. Det visade sig senare att Lindex var en verklig livboj, då företagets resultat skulle vara totalkatastrof utan Lindex. För tillfället är Lindex det enda som håller uppe resultatet för företaget. Lindex håller också på att expandera till Kina; de öppnar över 100 nya affärer de kommande åren. Därav utgör Lindex även nyckeln till tillväxt på de växande marknaderna för företaget.

Som konstaterat är aktien historiskt sett billig, om konjunkturen var bättre skulle aktiens pris lätt kunna vara dubbelt. Trotts detta är jag i avsikten att köpa Stockmann, utan snarare överväger att sälja. Konjunkturer kommer och går, det är bara att vänta. Det är uttryckligen tillfälliga svackor i lönsamhet som vanligen erbjuder bra köptillfällen, vilka blir utmärkta när kursen normaliseras.

Problemet med Stockmann är inte konjunkturen, utan själva branchen. Hela försäljningsbranchen är i ett brytningsskede. Allt mera börjar säljas på internet, och förflyttningen till nätet kommer att vara allt fortare. Jag tror vi först sett början till fenomenet. De som kommer att lida, är de traditionella stenfotsaffärerna, de som måste betala för fastighet. Nån annan kan sälja samma produkt utan dessa kostnader, antagligen billigare och dessutom levererat hem till dig.

De som kommer att förlora är Stockmann och andra liknande, internetförsäljingen kommer att fortsätta äta på resultatet. Ingen vet ännu vilken omfattning detta kommer att få, men jag antar att tåget inte kommer att vända. Detta gör stommen för Stockamnns verksamhet är en solnedgångsbranch, en vissnande branch. Dock har företaget internetförsäljning själv och via Lindex expansion till växande marknader, men den växande internetförsäljningen sätter en permanent tagg i företagets verksamhet.Jag tror fortfarande det finns potential i företaget, men brytningen i försäljningsbranchen medför en obekväm risk som inte kommer att försvinna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar