onsdag 11 december 2013

Analytikers rekommendationspris






Varje bank och analytikerhus följer med aktiemarknaden. De försöker förutspå företagens kommande resultat och de ger ett rekommendationspris, som ofta raporteras i financiell press. Bakom varje tal sitter analytiker, som använder massor av tid för analys av företaget, branchen och ekonomin överlag. De läser igenom årsraporter, delårsraporter, uppdatering av financiella läget. De går på kapitalmarknadsdagar talar med företagens ledning. De vet väl vad de talar om, eller? Frågan är då om man skall köpa det de rekommenderar?


Med första tanke låter det vettigt att lyssna till de som vet. Sanningen är dock att analytiker har fel väldigt ofta.  För de flesta aktier hittar man både köp- och säljrekommendationer från analytiker. Så hur skall man göra? Om vi köpte en aktie och förlorade pengar, kunde vi säkert hitta någon som rekommenderat att sälja före vi köpte.

Inom financbranchen talar man om effektiva marknader. Enligt konceptet är all information som finns tillgänglig, och prissatt i aktiepriset. Om vi får höra dåliga nyheter om ett företag, kan vi anta att priset på aktien sjunker. Enligt teorin om effektiva marknader är inga aktier dyra och billiga, eftersom allt redan är inräknat i priset.

Om markanderna verkligen är effektiva, kan vi fråga oss hur olika analytiker med samma information (i praktiken) kan komma fram till olika rekommendationspris. De använder samma teoretiska räkningar för att komma fram till värde. Pappersföretaget UPM har rekommendationspris från 9-12.50 euro. Det högre är nästan 40% högre. Priset på aktien är nu 11.60 euro. Skall jag alltså sälja eller köpa. Fortum har rekommendationspris mellan 11-19, och aktiens pris är 16.84 euro. Köpa eller sälja? Efter 2011 började Fortums aktie sjunka, och rekommendationsprisen följde efter, och var som lägst i början av 2013. Nu efter att aktien stigit, har rekommendationsprisen stigit. Detta är märkligt med tanke på att företaget sysslar med exakt samma verksamhet nu som för tre år sedan och resultatet har inte uppvisat några dramatiska överraskningar. Företagets dividend är också samma som 2011. När Nokia började sjunka från över 20 euro, föll rekommendationerna i takt med aktiepriset (vilket var hastigt). Aktien föll till 1.30 som lägst, varefter den började stiga...och rekommendationerna steg också. Lustigt var att många analytiker rekommenderade att sälja vid 1.30. Skulle man ha gått i motvind och köpt så hade placeringen idag varit 300% mer värdefull (en verklig lottovinst på börsmarknaden).

Poängen är inte här att förlöjliga analytiker, de vet säkert vad de gör och har tillgång till massor av information. Grejen är bara att ett företags värde är ett komplicerat koncept och analytiker ofta analyserar genom ett visst perspektiv. T.ex. kan ett visst analytikerhus ha en viss uppfattning om en viss branch (som kan vara felaktig). Dessutom har analytiker tendens att följa med varandra, så när aktier börjar vara överprissatta, upphetsar analytikernas analyser varandra. När börsbubblan 2007 var som högst, och Rautaruukki var över 60 euro per aktie, fanns det fortfarande analytiker som ansåg aktien billig (nu är den 6.47 euro).

Själv gör jag aldrig köp baserat på analytikerrekommendationer. Jag ignorerar dem däremot inte heller, jag följer med. Större delen av finansmarknaden gör sina köp och försäljningar baserat på analytikerrekommendationer. På sin höjd ger analytikerrekommendationer en försmak av hur finansmarknaden kommer att reagera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar